Je komt vast wel eens in een restaurant waar een plakkerig flesje met olijfolie op tafel staat. Voor aanvang van de maaltijd krijg je – om de ergste honger te stillen – een mandje brood én een schoteltje met roomboter. Die olijfolie staat er eigenlijk alleen maar voor de sier – smaak zit er in het gunstigste geval niet aan – terwijl het juist erg lekker kan zijn om je broodje in te dippen! Maar dan moet het wel een goede olie zijn en geen veredelde zonnebloemolie die dagen in de warmte en zon licht heeft gestaan.
Opvallend is dat veel mensen heel kritisch zijn over hun brood: geen gist maar desem; geen tarwe maar spelt, en liefst gelardeerd met zaden. Het lijkt vooral uit gezondheidsoverwegingen voort te komen. Dan rijst de vraag: waarom geen goede olijfolie over dat gezonde broodje gesprenkeld?
Het is een goedbewaard geheim dat olijfolie zeer gezond is. Kijk eens naar het lijstje van landen waar mensen het oudst worden: Italië op 3, Frankrijk op 5, Spanje op 6. Dat zijn landen waar de olijfolieconsumptie heel hoog is. Nederland staat niet eens in de top 15…
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/509784/in-deze-15-landen-worden-mensen-het-oudst.html

Waarom is olijfolie dan zo gezond?

1. Olijfolie is rijk aan vitamine E, wat het risico op kanker verlaagt. In olijfolie zit oleocanthal, wat ontstekingsremmend werkt. Verder zit er squaleen en lignaan in, wat ook preventief werkt tegen kanker.

2. Olijfolie verlaagt het niveau van het totale bloedcholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden.

3. Recente studies tonen aan dat regelmatige consumptie van olijfolie de bloeddruk kan helpen verminderen.

4. Het is aangetoond dat een dieet dat rijk aan olijfolie, laag in verzadigde vetten, matig in koolhydraten en oplosbare vezels uit groenten, fruit, peulvruchten en granen de meest effectieve aanpak voor diabetici is. Het helpt het LDL te verlagen terwijl de bloedsuikerspiegel en insulinegevoeligheid verbeteren.

5. Hoewel de redenen nog steeds niet volledig duidelijk zijn, hebben recente studies aangetoond dat mensen met een dieet met een groot aandeel olijfolie minder kans hebben op het ontwikkelen van reumatoïde artritis.

6. Een hoge consumptie van olijfolie lijkt botmineralisatie en -verkalking te verbeteren. Het helpt de absorptie van calcium en speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van het ontstaan van osteoporose.

Olijfolie speelt dus een rol in het voorkomen van kanker, hoog LDL-cholesterol, hoge bloeddruk, diabetes, reuma, botontkalking… waarom wordt het eigenlijk niet vergoed door de ziektekostenverzekering?